De kunstenaars van Gemini Gallery hebben eigenheid en brengen u een uniek verhaal.

We stellen u voor aan

Joanna Roszkowska

"Tijdens het creëren, ervaar ik een dialoog''

Joanna Roszkowska is afgestudeerd aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de Academie voor Schone Kunsten in Warschau.

Zij maakt abstracte keramische sculpturen en schilderijen. Haar kunst gaat over emoties vastgelegd in klei of op het schilderdoek. Sommige zijn expressief en intens, andere meer delicaat en subtiel. Ze maakt geen schetsen. Zij creëert haar werken intuïtief, zich overgevend aan de materie die zij gebruikt. In het geval van klei, is het de relatie tussen de handen en de klei. "Tijdens het creëren, ervaar ik een dialoog. De klei en ik bouwen een intieme band op tussen beweging en emoties, en elke aanraking laat ze stromen. Deze dialoog, hoewel non-verbaal, is mijn middel van expressie en emotie. Klei zelf is een uiterst sterk materiaal. Het absorbeert mijn emoties. Het herinnert zich. Het belangrijkste is dat klei altijd een natuurlijk verlengstuk van mij is geweest, het laat mijn emoties stromen als ik het kneed en ik herinner me ze als het hard wordt na het bakken. De klei leidt mij, dus elk gevoel dat de vorm van een beeld heeft beïnvloed is een weerspiegeling van een innerlijke waarheid, soms onbewust. Ik praat met de klei over woede, over vreugde, over spanning. Ik absorbeer van de wereld die mij omringt, van mensen, vormen en de natuur. Ik laat het de klei herinneren. Ik geef terug wat ik heb ontvangen. Het is een intieme, natuurlijke band."

In haar sculpturale werken zijn er twee stromingen die zich vermengen en terugkeren in elke reeks sculpturen. Het eerste is een bespiegeling over de relatie tussen mens en natuur, het tweede over het dualisme en de zinnelijkheid van de mens. In het eerste toont ze haar bewondering voor de natuur en de wereld die ons omringt. De kracht en schoonheid, maar ook de kwetsbaarheid en de invloed van menselijk handelen op de vorm. In deze werken vindt men zuivere biologie, organische vormen, maar ook eenvoudige vormen geïnspireerd door architectuur en menselijke creativiteit. De tweede trend is sensualiteit, zinnelijkheid en genderdualisme. Met haar sensuele sculpturen brengt ze moeilijke, verborgen onderwerpen aan de oppervlakte - zoals de kwestie van genderfluïditeit en gevangenschap in een onaangepast lichaam, en de seksualiteit zelf, die vaak diep verborgen is. Haar sensuele sculpturen zijn een provocatie, maar geen directe. Het is een poging om te laten zien dat we ons enerzijds bevrijd voelen, maar anderzijds voortdurend vergezeld gaan van een grote mate van schaamte, soms een conservatieve kijk op intieme zaken, die een gevolg is van culturele dictaten en verboden. Haar abstracte foto's zijn ook een staat van emoties. Soms is het nostalgie, woede, en soms interne energie. Zij houdt van grote formaten die ruimte laten voor expressie, schilderen met haar handen en sterke, levendige kleuren. Zij gebruikt verschillende structuren en materialen, waaronder ijzervijlsel, dat zij omvormt tot roest. Keramiek en schilderkunst doordringen elkaar en vullen elkaar aan. Hun gemeenschappelijk kenmerk is emotie. Het is een reis in tijd en ruimte.

Joanna Roszkowska is afgestudeerd aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de Academie voor Schone Kunsten in Warschau. Zij maakt abstracte keramische sculpturen en schilderijen. Haar kunst gaat over emoties vastgelegd in klei of op het schilderdoek. Sommige zijn expressief en intens, andere meer delicaat en subtiel. Ze maakt geen schetsen. Zij creëert haar werken intuïtief, zich overgevend aan de materie die zij gebruikt. In het geval van klei, is het de relatie tussen de handen en de klei. "Tijdens het creëren, ervaar ik een dialoog. De klei en ik bouwen een intieme band op tussen beweging en emoties, en elke aanraking laat ze stromen. Deze dialoog, hoewel non-verbaal, is mijn middel van expressie en emotie. Klei zelf is een uiterst sterk materiaal. Het absorbeert mijn emoties. Het herinnert zich. Het belangrijkste is dat klei altijd een natuurlijk verlengstuk van mij is geweest, het laat mijn emoties stromen als ik het kneed en ik herinner me ze als het hard wordt na het bakken. De klei leidt mij, dus elk gevoel dat de vorm van een beeld heeft beïnvloed is een weerspiegeling van een innerlijke waarheid, soms onbewust. Ik praat met de klei over woede, over vreugde, over spanning. Ik absorbeer van de wereld die mij omringt, van mensen, vormen en de natuur. Ik laat het de klei herinneren. Ik geef terug wat ik heb ontvangen. Het is een intieme, natuurlijke band." In haar sculpturale werken zijn er twee stromingen die zich vermengen en terugkeren in elke reeks sculpturen. Het eerste is een bespiegeling over de relatie tussen mens en natuur, het tweede over het dualisme en de zinnelijkheid van de mens. In het eerste toont ze haar bewondering voor de natuur en de wereld die ons omringt. De kracht en schoonheid, maar ook de kwetsbaarheid en de invloed van menselijk handelen op de vorm. In deze werken vindt men zuivere biologie, organische vormen, maar ook eenvoudige vormen geïnspireerd door architectuur en menselijke creativiteit. De tweede trend is sensualiteit, zinnelijkheid en genderdualisme. Met haar sensuele sculpturen brengt ze moeilijke, verborgen onderwerpen aan de oppervlakte - zoals de kwestie van genderfluïditeit en gevangenschap in een onaangepast lichaam, en de seksualiteit zelf, die vaak diep verborgen is. Haar sensuele sculpturen zijn een provocatie, maar geen directe. Het is een poging om te laten zien dat we ons enerzijds bevrijd voelen, maar anderzijds voortdurend vergezeld gaan van een grote mate van schaamte, soms een conservatieve kijk op intieme zaken, die een gevolg is van culturele dictaten en verboden. Haar abstracte foto's zijn ook een staat van emoties. Soms is het nostalgie, woede, en soms interne energie. Zij houdt van grote formaten die ruimte laten voor expressie, schilderen met haar handen en sterke, levendige kleuren. Zij gebruikt verschillende structuren en materialen, waaronder ijzervijlsel, dat zij omvormt tot roest. Keramiek en schilderkunst doordringen elkaar en vullen elkaar aan. Hun gemeenschappelijk kenmerk is emotie. Het is een reis in tijd en ruimte.

This site is registered on wpml.org as a development site.